I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 3, 2011

Perbezaan manusia ketika menuntut ilmu

hi,,, Nak tau x kita ni ade 3 krekter care blajar, kangkadang seseorang 2 berbeza2 dpd kita. Ade yg rajin, ade yang pandai. Kita ni terbahagi kepade 3 jenis iaitu seorang yang AUDITORI, VISUAL, KINESTATIK. Ape itu?? ha3,, Sekarang aq nk terang kan satu persatu k.... Bagi orang yang jenis Auditori, mereka belajar dengan melalui pendengaran. Jadi mereka akan membaca dengan kuat untuk menghafal sesuatu nota yang diberi oleh cikgu. Tetapi seorang yang auditori, meraka akan tergangu dengan suasana bising ketika mereka cuba menghafal.

   Selain daripada Auditori, terdapat juga manusia Visual. Seorang yang Visual, mereka akan menghafal sesuatu dengan melihat sahaja. Tetapi mereka akan melihat contoh nota yang kemas sahaja. Seorang yang Visual ini, kelemahannya ialah mereka mudah lupa apabila mereka cube menghafal.

   Dan yang terakhir sekali, seorang Kinestatik. Iaitu melalui perbuatan, Merka lebih mudah apabila mereka belajar sambil berjalan dan melakukan pergerakan. Tak heran la kadang kala kita melihat kangkawan kita menghafal sesuatu sambil berjalan ( macam orang gile ).. Seorang yang kinestatik ni, mereka kurang sesuai apabila mereka melakukan study grup..

   Sekarang aq nk cerita pasal kerja yang sesuai bagi mereka2 yang mempunyai ciri2 tersebot. Seorang Auditori sesuai berkerja di pejabat, Mereka amat mahir apabila mereka melakukan analisis dan telikomunikasi. Berbanding pula dengan seorang Visual. Mereka sesuai bekerja di bahagian pendidikan, maklumat, dan perubatan. Ini kerana mereka akan mengigat setiap perlakuan yang dibuat. Kerja yang paling sesuai skali ialah Kerani. Dan yang terakhir skali ialah Kinestatik. Sesuai bekerja sebagai seorang rekaan pengiklanan dan pelancongan. Mereka akan lebih banyak bergerak. Percayalah seorang kinestatik tidak sesuai duduk diam sahaja..

No comments: